ms Oranje

mijn grootvader

Als oud wtk met ervaring op tankers ben ik wat mee...

Als oud wtk met ervaring op tankers ben ik wat meer gaan zoeken over de machinekamer gegevens. Het schip wordt aangedreven door 3-12 cylinder motoren van het Zwitsers merk Sulzer. Iedere 12 cylinder produceerde 12500 pk. Omdat het schip in 1938 werd gebouwd, vraag ik mij af of het een 4-takt motor was. Of had Sulzer toen al de 2-takt motor? Vele van de tankers and bulkcarriers van Van Ommeren hadden 2-takt turbo charge Sulzer motoren.

Daarbij viel mij op dat de scheepsschroeven 145 rpm maakten. Dat is voor een scheepsschroef erg snel. Vaak te snel, want die snelheid veroorzaakt cavitatie. (Cavitatie is het creëren van een vacuum achter het schroefblad, waardoor water in een druppelvorm met grote snelheid op het bronzen schroefblad inslaat. Hierdoor ontstaan gaatjes in het blad.) De olie tankers waar ik op heb gevaren, maakten niet meer dan 110 tot 113 omwentelingen per minuut.

Ook een verhaal? Deel het hier!

Reageer op dit verhaal

Reacties op dit verhaal

Ben Halswijk

Alle motoren waren 2 takt motoren, ook de hulpmotoren Het maximale toerental was 145 omw/min. We draaiden bij kruissnelheid 115 omw/min Cavitatie ontstaat door dampbelletjes die imploderen en daardoor het brons beschadigen.

Anoniem

Is er iets mis met het verhaal?